Mail App Windows 8 geupdate, eindelijk handig voor zakelijk gebruik

Vanaf vandaag komt er een update van zowel de Mail App, Calender en Personen App beschikbaar voor Windows 8. En vooral de Mail App mag inderdaad uitgebreid worden met functionaliteiten van Outlook.

Ik zelf maar gebruik van de Mail App om zowel mijn privé mail te lezen (@hotmail.com) als ook mijn zakelijke office365 mail. Voor privé doeleinden werkt de mailapp zoals hij moet werken. Er komt mail binnen, ik kan het lezen, reageren en verplaatsen in een map die ik van te voren heb aangemaakt.

Zakelijk wil ik graag mailtjes markeren. Dit gaat met de nieuwe update mogelijk worden.

Zoals te zien in de afbeelding, kunnen nu de vlaggetjes, die in Outlook ervoor zorgen dat je mailtjes niet uit het ook verliest, gebruikt worden. Als je een mail hebt gelezen, maar er moet een actie uit volgen, zet ik nu nog vaak de mail weer op “ongelezen”. Dat is onhandig, aangezien deze status net zo snel weer van de mail verdwijnt. Een vlaggetje zorgt ervoor dat als ik later mijn email open in gewoon Outlook, er taken zijn voor deze mailtjes. In de App krijg je een omgeving waar alle gevlagde mailtjes in 1 keer op te vragen zijn.

Andere wijzigen zijn:

Instellen of mail als gelezen moet worden ingesteld

Je kan in de instellingen kiezen of een mail als gelezen moet worden gemarkeerd als de mail geselecteerd is. Nu is dat standaard nog het geval

Zoeken van de email, ook op de server

Op dit moment kun je alleen naar mailtjes zoeken die gedownload zijn in de app. Daardoor heb ik in de instellingen nu staan dat bijna alle mail beschikbaar moet zijn. Met de update kun je zoeken op de server. Hierdoor volstaat het synchroniseren van de laatste 14 dagen. Wanneer je een oudere mail wilt teruglezen, hoef je alleen maar een zoekactie uit te voeren op de server en het betreffende ‘oude’ bericht wordt alsnog gedownload om gepresenteerd te worden.

Printen van de Email

Op dit moment kun je een mail printen door de charms “Apparaten” te selecteren en dan voor de printer te kiezen. Na de update is er een printknop, dus sneller een papieren afdruk van je elektronische post…

Nieuw email, autocomplete

Wanneer je een nieuwe email gaat beginnen, zal in de aan box automatisch geadresseerden worden voorgesteld van mensen met wie je vaak communiceert.

HTML in de email

Er komt een betere ondersteuning van HTML in de Email. Het kopiëren en plakken in een email  is verbeterd, waardoor opmaak beter behouden blijft. Daarnaast worden tabellen beter ondersteunt en is er ondersteuning voor opsommingslijsten.

Information Rights Management (IRM)

Voor zakelijk gebruik is er nu een volledige ondersteuning van IRM waardoor Email veiliger kan worden afgehandeld.

Email aliassen

Wanneer je emailaliassen in Outlook.com hebt aangemaakt, kun je die nu ook gebruiken in de App. Hierdoor kun je dus verschillende afzenders gebruiken binnen dezelfde mappen in de mail app.

Gebrek

Helaas blijkt deze update nog steeds niet Drag en Drop te ondersteunen. In Outlook.com gebruik ik deze functie heel vaak om mijn Postvak In op te schonen. Helaas moet in de App nog steeds de mailtjes worden geselecteerd, gekozen worden voor “Verplaatsen” en dan de map selecteren waar de mail naar verplaatst moet worden.